mandag den 16. juni 2014

VEJVALG: Hvor skal vi hen – på kommunikationsområdet?


Hvordan formidler vi bedst budskabet om vores fantastiske idræt, så endnu flere får lyst til at prøve?
Hvilke medier skal vi gøre brug af til kommunikation henholdsvis internt og eksternt – facebook, hjemmeside, nyhedsbreve, forbundsblad mv.?
Skal der oprettes et egentligt kommunikationsudvalg?
 
Debatten er fri i kommentarfeltet herunder (klik på "[x] kommentarer", så kommer kommentarboksen op).

3 kommentarer:

  1. Eftersom vi lever i en verden, hvor alt handler om kommunikation, så bør "Kommunikation" efter min bedste overbevisning være et punkt, som bør nyde fremme i en 2020-strategi.

    Findes der overhovedet noget på skrift i dag, som handler om DOF og kommunikationen med omverdenen - jeg spørger af uvidenhed - kan nogen evt. give mig et link?

    Hvis der ikke findes noget, så vil jeg mene, at man i DOF-regi bør begynde at tænke på at udarbejde en egentlig mediestrategi/kommunikationsplan

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg vil i stor grad medgive dig i at Kommunikation bør blive vægtet højt i 2020 strategien.
      I forhold til dit spørgsmål om kommunikations-dokumenter fra DOFs side, findes der nogle forskellige spredt rundt på DOFs hjemmeside. Dog ingen som jeg kan finde "aktuelle". Den nemme vej er en søgning på DOFs hjemmeside:
      http://bit.ly/sogdof-komm

      Jeg har udvalgt/fundet to dokumenter, som jeg har lavet nogle udklip fra, som jeg forsat finder relevant i forhold til kommunikation i fremtiden i/fra DOF.
      Begge dokumenter bygger på en undersøgelse fra 2007, hvor UNI-C var sat på opgaven.
      Det ene er hhv. selve analysen af undersøgelsen:
      http://bit.ly/dofkomm1
      Og det andet er den Medieplan der efterfølgene blev bygget på analysen:
      http://bit.ly/dofmedpl7-9

      De før omtalte udklip kommer her:
      > (...)formålet med forbundets hjemmeside ikke
      er tydeligt nok.
      > (Der er behov for ændringer på hjemmesidens...) Opbygning og struktur. Mange har svært ved at finde den ønskede information
      > Også øvrig information søges (på hjemmesiden), men den kan dog til tider være lidt svær at finde - hvis det i det hele taget er lavet.

      I øvrigt vil jeg sige at O-service's UI (Brugerflade/User Interface) og hele DOFs hjemmeside ville have godt af at laves helt forfra. Og det ville da også være fedt at få lavet en ny kommunikationsplan. Den skal dog ikke være lige så lang som den fra 2007. Med det mener jeg, at den skal være mere konkret og med klare mål, og forfattet af fagpersoner på området (ikke nødvendigvis o-løbere).
      Internettet, er for mange i dag hovedvejen, til at finde information om det de søger. Også hvis de gerne vil starte til orienteringsløb. Derfor er hjemmesider og web vigtigt!

      Øvrig kommunikation, så ville en direkte kanal fra B&UU til børnene og (måske i højere grad) unge være godt, specielt hvis der skal arbejdes med at få flere børn og unge til at deltage i forbundets aktiviteter (f.eks. ungdomslejre).

      I forhold til ekstern information på f.eks. Facebook og Youtube, så syntes jeg det er helt i orden at vi breder os lidt på de sociale medier, men fokus bør altså være på at udvikle et nyt do-f.dk, med specielt stort fokus på nem navigation,specielt for nye og interesserede, og grundlæggene web- og UI-"regler", måske underbygget af et nyt DOF design, ligesom Sverige, der for nylig (okay, 2010) har lavet en ny "Grafisk Profil" (her et link til "Manualen"): http://bit.ly/sve-grskprf
      Jeg håber - og tror på - at et nyt do-f.dk vil kunne gøre sporten mere åben, og lettere at gå til - specielt for nye.

      /Julius Molsen, Søllerød OK

      Slet
  2. I den nye vision 2020 som vi arbejder på nu bliver kommunikation et nyt indsatsområde med eget udvalg/team, egen strategi og eget budget. Det indebærer en total forandring af hjemmesiden og muligvis også udvidet brug af O-service. I særdeleshed en helt ny måde at kommunikere på via de sociale medier og måske også en nytænkning i forhold til vores magasin Orientering.

    SvarSlet